FR 12.11: Film-Gespräch mit Sarah Vanagt

Shedhalle / Veranstaltungen / November 2010 / Freitag 12. November, 19 – 21 Uhr

Sarah Vanagt: «Begin Began Begun», 2006 (Videostill)

Sarah Vanagt: «Begin Began Begun», 2006 (Videostill)

Veranstaltung im Rahmen der Ausstellung «Überblendungen. Das Zukünftige rekonstruieren»

Film-Gespräch mit Sarah Vanagt
Freitag 12. November 2010, 19 bis 21 Uhr, Eintritt frei
davor: 18 Uhr Führung mit den Kuratorinnen Anke Hoffmann und Yvonne Volkart
/ Download PDF...

Die Künstlerin und Filmemacherin Sarah Vanagt (Brüssel) ist eine Geschicht(en/s)-Erzählerin. In ihren Filmen, wie After Years Of Walking, First Elections oder Little Figures erzählt sie von Belgiens schwierigen Umgang mit der Kolonialgeschichte, von der Neuerfindung eines nationalen Geschichtsbildes in Ruanda nach dem Genozid in der Verbindung mit dem Spiel und der Phantasie der Kinder. Sarah Vanagt zeigt einen ihrer dokumentarischen Filme, Begin Began Begun, für den sie in Ruanda und Kongo recherchiert hat, sowie ihren neuesten Film Boulevard d'Ypres / Ieperlaan und spricht über ihr besonderes Interesse an Geschichten und Geschichte. (Filmvorführungen insgesamt ca. 100 min)

Sarah Vanagt (geb. 1976, lives in Brussels) studied history in Antwerp, Brighton and Groningen, and film at the National Film and Television School, London. She makes documentaries, video installations and photos. She took part in solo and group exhibitions all over Europe since 2005, and received several awards for her film and video work. 

/ balthasar.be

Begin Began Begun (2003): April in Rwanda; the month of mourning in the new Rwandan calendar. While the country is commemorating the 10th anniversary of the genocide, children play games. Filmmaker Sarah Vanagt spent the easter holiday in a "children's republic", governed by genocide orphans and refugee children growing up in the war-torn border zone between Rwanda and the Democratic Republic of Congo.

Boulevard d'Ypres / Ieperlaan (2010): The Boulevard d'Ypres in Brussels, with its large and colourful Mediterranean stores, offers glimpses of the Tales of One Thousand and One Nights. Urban development is now driving out these shops selling couscous, dates and olives. It is this turning point in the history of her own street that Vanagt uses as a starting point for a "microhistorical experiment".